کد خبر: ۹۲۳۸۰۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳

افزایش واردات برق | گرما جهنمی شد

ایتالیا یکی از کشورهایی است که این روزها گرمای بی سابقه ای را تجربه می کند.
افزایش واردات برق | گرما جهنمی شد
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از کشور‌هایی که به علت گرمای زیاد، با مشکل برق مواجه شده ایتالیا است. این کشور به علت کمبود برق، مجبور به واردات شده است. 

ایتالیا واردات برق از کشور‌های همسایه را به دلیل افزایش دمای هوا که تقاضا برای سرمایش را بالا برده است، افزایش داد.

با افزایش دما به بالای ۴۰ درجه طی هفته گذشته، تقاضا برای تهویه مطبوع افزایش بیشتری پیدا کرد و شبکه برق ایتالیا را وادار کرد واردات برق و ظرفیت تولید نیروی حرارتی را افزایش دهد.

در زمان‌های اوج تقاضا، ایتالیا حداکثر ۳.۵ گیگاوات برق از فرانسه وارد کرد که معادل تولید یک نیروگاه هسته‌ای بود.

با وجود کاهش قیمت در بازار گسترده‌تر نیرو، قیمت برق روز آینده در ایتالیا، در ژوئیه به طور میانگین، ۱۱۱ یورو در هر مگاوات ساعت بود که مشابه قیمت سال گذشته بود. این قیمت، بیش از دو برابر قیمت قرارداد برق در کشور فرانسه است.

مصرف‌کنندگان ایتالیایی به زودی با قبوض برق سنگین‌تری روبرو خواهند شد، زیرا تغییرات رگولاتوری به معنای آن است که بعد از ژوئیه، بسیاری از افراد دیگر واجد برخورداری از تعرفه‌های برق حمایتی ارزان‌تر نیستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عدم وجود تولید نیروی بادی و خورشیدی، در قیمت بالای برق در ایتالیا نقش داشته است. با این حال، این وضعیت در حال تغییر است و اوایل امسال، ظرفیت نیرو‌های تجدیدپذیر برای نخستین بار از سوخت‌های فسیلی فراتر رفت.

مصرف انرژی برق دو کشور ایران و ترکیه طی دهه اخیر با رشد سریع و متفاوتی رو به رو شده و به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد. ضمن آن که چالش‌های انرژی هر کشور رابطه مستقیمی با پیشرفت اقتصاد، رشد جمعیت و افزایش استاندارد زندگی آن کشور دارد. 

اگر سیاست‌ها و برنامه‌های بخش انرژی تنها با نگاه به منابع انرژی و راهکار‌های تامین انرژی و نیز سایر اهداف کلان تعیین شده باشد و این امر بدون نگاه به وضعیت کنونی مصرف انرژی و پیش بینی درخصوص آینده آن تدوین شود، قطعا در عمل با مشکل مواجه خواهد شد.

براساس تحقیقات صورت گرفته، ظرفیت نصب شده نیروگاهی در ایران در حال حاضر ٩٣ هزار مگاوات با تولید سالیانه ٣٨٠ میلیارد کیلووات ساعت می‌باشد که ٨٤ درصد از این ظرفیت سهم نیروگاه‌های حرارتی بوده و ٨١ درصد از سوخت مصرفی نیروگاه‌های حرارتی را گاز طبیعی تشکیل می‌دهد.

در کشور ترکیه ظرفیت نصب شده نیروگاهی بالغ بر ١١٠ هزار مگاوات با تولید سالیانه ٣٢٢ میلیارد کیلووات ساعت است. ٤٢ درصد از انرژی برق تولیدی در کشور ترکیه از سوخت گاز طبیعی، ٢٦ درصد از زغال سنگ، ١٣ درصد سهم نیروگاه‌های برق آبی و ١٠ درصد از نیروگاه‌های بادی تامین می‌شود.

روند کل مصرف برق در طول ٥ سال گذشته نشان می‌دهد، مصرف سالانه برق در ایران از ٢٥٩ میلیارد کیلووات ساعت در سال ١٣٩٧ به ٣٣٣ میلیارد کیلووات ساعت در سال ١٤٠٢ رسیده که نشان دهنده رشد ٢٨ درصدی در طول این دوره است. این در حالی است که در مدت مشابه، مصرف سالانه برق در کشور ترکیه از ٢٧٠ میلیارد کیلووات ساعت در سال ٢٠١٨ به ٢٨٤ میلیارد کیلووات ساعت در سال ٢٠٢٣ رسیده است که نشان دهنده رشد ٥ درصدی در طول این دوره بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین